Marka ile Coğrafi İşaret arasındaki fark, her ikisininde tariflerini yaparak kolaylıkla anlaşılabilir.
Coğrafi işaretler, belirli bir bölgeden kaynaklanan ya da belirgin bir niteliği, ünü veya diğer özellikleri itibariyle bu bölge ile özdeşleşmiş bir ürünü gösteren işaretlerdir
Ürün yada hizmetlerin geleneksel veya geçmişi bilinen üretim yöntemlerine göre üretilmesini sağlayan ve üretimine standart getiren Coğrafi İşaret, Malın üretildiği yada imal edildiği yer itibariyle malları ayırmaya yarayan işaretler olarak tanımlanabilir.
Ülkemiz, yemek kültürü, ürün çeşitliliği ve folklorik kültürler açısından oldukça zengin değerlere sahiptir. Hemen her yörenin kendine özgü bir ürün, yemek, meyve-sebze, halı, kilim, el sanatları gibi değerli ve sadece o yöreye ait değerleri bulunmaktadır. Hatta aynı değerler birden fazla yörede farklı bir sunum ve lezzetle karşımıza çıkabilmektedir.
Yörelere ait ürünlerde o yörenin isminin kullanılıyor olması, son kullanıcı olarak tüketicilerin aklında, o ürüne olan güven ve ayırt edicilik özelliği katarak, piyasadaki aynı türden diğer ürünlere tercih etmelerine neden olmaktadır. İşte tam da bu algı değişikliğinin merkezinde bulunan coğrafi işaretler, eski nesillerden günümüze ulaşa gelen bilginin, üretilmesi, sunulması ve paketlenmesi anlamında DNA görevi görmektedir.
Sanayileşmeden uzak üretim yöntemleri, ürün kalitesi ve kimliği, coğrafi işaret tarafından korunur ve gelecek nesillere aktarımı sağlanmış olur.
Sadece Türk Patent Enstitüsü nezdinde tescil alınabilen coğrafi işaret, sadece başvuran kişi ve kurumlara değil, benzer kalite ve anlayışla iş yapan ve üreten yöre halkına sahiplik hakkı sağlar.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.