Marka Hakkında KHK’de her türlü işaretin marka olarak tescil edilebilirliğinin koşulu, markanın ayırt edici nitelik özelliklerine sahip olmasıdır. Bir işaretin herhangi bir sebepten diğerinden farklı olmasını sağlayan özellik ve ögelere “ayırt edicilik” denilmektedir.
Ayırt edici nitelik baştan kazanılabileceği gibi, zamanla yada kullanımla sonradan da kazanılabilir. Markalarda ayırt edici nitelik, mal veya hizmeti ayırt etmeye yaradığı gibi, mal veya hizmetin sahibini de ayırt etmede rol oynar.
Bir işret mal veya hizmetin adına veya tanımına yaklaştığı ölçüde ayırt edicilik niteliğini yitirirken, adından veya tanımından uzaklaştıkça ayırt edicilik kazanır. Bir markada kullanılan sembol yada işaretin ilk başta ayırt edici niteliği zayıfken, uzun süren ve istikrarlı kullanım ve tanıtımlar ona yüksek dereceli ayırt edicilik kazandırmış olabilir.
Markalarda Ayırt Edici Nitelik Nasıl Sağlanır?
Markalarda ayırt edici nitelik, marka tescil yapılan ismin kullanım sonucu ortaya çıkabilmektedir. Bir markanın, tescil belgesi alınması öncesi veya marka tescili başvurusu işleminden önceki zamanlarda kullanılmış, temsil ettiği ürün yada hizmetler piyasada işlem görmesi veya kullanılmasından dolayı belli bir bilinirlik seviyesine ulaşmış ise yani kullanıma bağlı bir ayırt edici özellik kazanmış ise, marka tescil reddedilemez.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.