Barkod numarası ürünlerin üzerinde küçük bir alanda yer alan siyah beyaz çizgilerden oluşan kısmın altındaki sayılar dizisidir. Bu sayılar ürünün kimliğini oluşturmaktadır. Diğer bir değişle ürünü tanımak isteyen bir kimse bu barkod numarasını inceleyerek ürün hakkında birçok bilgi edinebilmektedir. Tüketicileri ilgilendiren kısım genellikle barkod numarasının ilk haneleri olsa da burada yer alan sayıların tamamının aslında bir anlamı ve temsil ettiği bir içeriği mevcuttur. Barkod numarasının ilk haneleri ürünün ait olduğu ülkeyi ifade etmektedir. Örneğin Türkiye’nin barkod numarası 869, İngiltere’nin 50, İsrail’in 729’dur.
Barkod numarası alma son dönemlerde tüketimin artmasıyla önemini yeni yeni anladığımız bir konu olsa da 1940’lardan beri kullanılan bir sistemdir. Hayatımızın her anını kolaylaştırdığı, alışverişin hızlı ve pratik yoldan yapılmasını sağladığı, ürün sahiplerine ve mağaza sahiplerine de muhasebe, sayım, satış gibi alanlarda birçok yarar sağladığı da bir gerçektir. Ürün üzerinde yer alan barkodlar barkod okuma cihazları sayesinde birkaç saniye içerisinde okutularak sisteme girilmektedir yani satış, sayım gibi mevcut durum birkaç saniye içerisinde bilgisayar ortamına aktarılabilmektedir.
Şimdiye kadar verdiğimiz temel bilgilerden sonra, barkod numarası nasıl alınır? sorusunu cevaplamaya çalışalım:
Barkod alma konusunu düşünen firmaların başvuracağı yer Türkiye Odalar Birliği’dir. Buraya yapılacak müracaat ile bir barkod numarası edinilmektedir. Ancak bu başvuru esnasında teslim edilmesi gereken birçok belge vardır. Bunların en başında gelenler vekaletname ve barkodu uygulayacağınız ürünlerin listesidir. Ancak, noter onaylı taahhütname, son yıla ait gelir tablosu gibi daha birçok belgenin daha teslim edilmesi gerekmektedir. Ayrıca yeni kurulan firmalar için Ticaret Sicil Gazetesinin bir fotokopisi de teslim edilmesi gereken belgeler arasındadır. Anlaşılacağı üzere Barkod Belgesi edinmek isteyen bir firmanın, Türkiye Odalar Birliği bünyesinde yer alan Milli Mal Numaralandırma Merkezi’ne teslim etmesi gereken evrak listesini, barkod numarası alma makalemizde bulabilirsiniz.
Teslim edilmesi gereken evrakların içermesi gereken imzalar, ait olması gereken yıllarla ilgili ve daha birçok konuda sahip olması gereken detaylar mevcuttur. Bu sebeple barkod başvurusu yapılmadan önce detaylı bir araştırma yapılarak, hata yapılmaması ve doğru bir şekilde adım atılarak ilerlenmesi amacıyla konu ile ilgili detaylı bilgi sahibi bir kişi veya kurumdan yardım almak yarar sağlayacaktır.
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.