Şimdiye kadar ki yazılarımızda, marka tescili konusunda uzun uzadıya konular ve makaleler yazdık ancak, bu seferki konumuz marka tescilinin ne olmadığı konusunda olacak ve “Marka Tescili Ne Değildir?” sorusuna cevap bulmaya çalışacağız. Böylelikle sizlere konuyu ters bir bakış açısı ile sunarak daha da anlamlı kılmaya çalışacağız.
Markada Esas Unsur ve Ayırt Edici Karakterler
Birbirini tanımlayan ve tamamlayan bu iki kavram bir marka örneğinde fonetik ifadeyle beraber figüratif görünüm olarak da ön plana çıkarılan, vurgulanan, o ifadeyi marka olmaya yaklaştıran ayırt edici unsurları barındıran ifade-görseller bütünüdür. Sadece bir figürden veya kelimeden oluşabileceği gibi, bunların bileşiminden veya yan unsurlarından da oluşabilir. Yan unsurlar genelde marka olma kabiliyetine haiz olmayan genel ifadeler (özellikle mesleki , ticari kavramlar) ile ilgili alanda ürünün hizmetin doğal sonucu olan ibarelerdir.
Marka tescil başvurularında, esas ve ayırt edici unsurlara dikkat edilmediğinde, marka tescili için olumsuz sonuçlar ortaya çıkması kaçınılmazdır.
Fikirler
Fikirlerin tescil yolu ile korunması hususunda sorular sorulurken, genellikle kişilerin fikir kelimesinden anladıkları şey; “zihinsel anlayış, farkındalık, ya da aktivitelerin bir sonucu olarak akılda meydana gelen herhangi bir tasarım” kavramını ifade etmeye çalışmaktadırlar. Fikri Sınai Haklar kavramında bu gibi muğlak ifadeler hemen herkesin aklına gelebileceğinden çok bir şey ifade etmemektedir.
Giyim konusunda fikriniz varsa, uzun yıllardır giyim işlemi olduğundan, fikirsel olarak ortada yeni bir şey yok demektir. Ancak, tasarlanan giyime ait bir desen söz konusu ise, bu durumda da marka tescil yerine, “telif hakları” konusunu irdelemek gerekecektir. Bu ve benzer şekilde düşünen insanların çoğunluğunda fikirler, isim ve logo olarak canlanmaktadır. İşte bu noktada durum, marka tescili olarak ele alınabilecektir.
Yeni Bir Ürünüm Var
Yeni bir ürün veya fikir, var olan bir ürün yada fikri geliştirmek yolu ile elde edilmiş ise, bu durum da marka tescili değil, Patent kategorisinde ele alınması gereken bir durumdur.
Soyut kavramlar veya anlaşılması güç veya herkes için farklı şeyler ifade eden kavramlar korunamaz. Ancak, bu soyut kavramların ortaya çıkardığı nesnel ürün veya hizmetler, marka tescili, patent, telif hakkı veya bunların bir kaç tanesi ile koruma altına alınabilir hale geleceklerdir.
Referanslarımızdan Bazıları…
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.