Firmalar markalarını güçlendirmek ve firmalarını büyütmek amacıyla Marka Tescil yaptırmaktadırlar. Bunun gibi sağlanan daha birçok yarar ve koruma daha vardır. Bunlardan yararlanırken öncelikli dikkat edilmesi gereken kavram Marka Tescil Belgesi edinilirken başvurulan sınıf kavramıdır. Türkiye’nin taraf olarak kabul ettiği uluslararası “Marka Tescilinde Eşyaların ve Hizmetlerin Uluslararası Sınıflandırılmasına ilişkin Nice Anlaşması” mevcuttur. Bu anlaşma doğrultusunda Türk Patent Enstitüsü tarafından yapılan bir Mal ve Hizmet Sınıflandırması listesi vardır ve Marka Tescil başvurusu yapılırken öncelikle söz konusu ürünün bu sınıflardan hangisine girdiğinin tespit edilmesi gerekmektedir.
Söz konusu mal ve hizmet sınıflandırması 2015 tebliği ile yenilenmiştir ve ayrıca 45 adet sınıf içermektedir. Bu sınıflar birbirlerinden kesin çizgilerle ayrılmamaktadır ve dahil olan ürünler birbirleriyle iç içedir. Bu şekildeki sınıflandırmanın yapılması ve Marka Tescili yapılmadan önce sınıflardan birinin belirlenmesi hususu, Marka Tescil Belgesi sahibine sağlanan korumalarda önem teşkil etmektedir.
Benzerlik kavramının önem kazandığı alan, Marka Tescil Belgesi sahibinin aynı sınıfta ve benzer niteliklerdeki başka bir ürünün Marka Tescili yapılmasını engelleme hakkıdır. İşte tescil sahibine tanınan bu hak sebebiyle benzerlik kavramı önem kazanmış, hangi ürünün benzer sayılıp sayılamayacağı ve benzerlik kriterlerinin neler olduğu ortaya çıkmıştır. Tebliğde açıkça koruma sağlayan hakların sınıflarla sınırlandırılmadığının da belirtilmiş olması, söz konusu hakkın sınıf ayrımından çok benzer nitelikte olup olmadığına göre kullanılacağı anlamına gelmektedir. Örneğin “taşıtlar” 12. Sınıfta yer alırken “kara araçlarının bakım ve tamir hizmetleri” 37. Sınıfta yer almaktadır ancak bu sınıflara ait ürünler benzer nitelikte kabul edilmektedir.
Benzerliğe karar verilirken nelere dikkat edilmektedir?
Benzerlik konusunda öncelikli etkiye sahip olan ürünlerin benzer alıcı gruplarına sahip olup olmadıkları, benzer tüketicilere hitap edip benzer tüketici ihtiyaçlarını karşılayıp karşılamadığıdır. Bunun yanında piyasadaki söz konusu ürünün algılanma şekli, kullanım yöntemleri ve hedefledikleri halk kesimi, dağıtım kanallarının ortak olması, son kullanıcılarının nitelikleri, kullanım amaçları ve bir ürünün diğerini tamamlama niteliğine sahip olması, benzer ihtiyaçları giderme niteliğine sahip olmaları ölçütlerine bakılarak Marka tescili yapılmak istenen ürünün Marka Tescil Belgesi sahibi olan ürünle benzer nitelikte olup olmadığına karar verilmektedir.
Marka Benzerlik Araştırması Nasıl Yapılır?
Marka tescil öncesi, marka benzerlik araştırması yapmak gereklidir. TPE marka veritabanında yapılacak olan, Marka benzerliği kriterlerine uygun bir araştırma, marka tescil edilebilirliğinin önemli bir göstergesi olacaktır. Uzman kadromuzun size sunacağı,marka benzerlik araştırması için ücret alınmamaktadır.
İşte marka tescili nde devlet desteğinden faydalanan firmaların bazıları…
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.